#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Smrtící jednohubky aneb Berte ohledy také na alergiky!

Každý dvacátý dospělý Čech trpí potravinovou alergií. Užít si lákavé dobroty na společenských akcích tak může být dost problematické. Máme pár tipů, jak si podávané občerstvení beze strachu dopřát – nutná je však spolupráce všech zúčastněných.

Od roku 2014 se povinnost informovat o případných alergenech vztahuje také na nebalené potraviny. Do této kategorie spadají i pokrmy v restauracích, jídelnách nebo rychlých občerstveních. Mezi čtrnácti položkami na seznamu nejčastějších alergenů jsou např. korýši, mléko, ryby, arašídy nebo ořechy. Ačkoliv se u veřejnosti ani u majitelů restaurací tyto povinné seznamy nesetkaly s velkým pochopením, ulehčily život Čechům, kteří potravinovou formou alergie trpí. Nejedná se přitom o zanedbatelnou část obyvatel – příznaky této přecitlivělosti se objevují u 7 % dětí a 5 % dospělých. Projevy jsou různé, od škrábání či svědění jazyka přes zvracení a kopřivku až po životu nebezpečný otok krku a anafylaktický šok.

Nebojte se ozvat

Pokud vám v restauraci jídelníček nevyhovuje, můžete jít o pár ulic vedle. Jiné to je v případě firemní oslavy, společenského posezení nebo konference. V takovém případě vždy záleží na komunikaci, ideálně ještě před samotnou akcí. Iniciativa by měla být spíše na straně strávníků, kteří by měli upozornit na zvláštní požadavky ohledně svých potřeb. To se netýká jen alergiků, ale také diabetiků a celiaků. Na dodavateli pohoštění potom je, aby zajistil dostatečně širokou nabídku občerstvení, které bude vyhovovat speciálním dietním nutnostem všech lidí.

Pro spokojené hosty

Jaká předběžná opatření mohou být ze strany hostitelů podniknuta?

Školený personál je základ

Všechny osoby zodpovědné za občerstvení, včetně kuchařů, číšníků i manažerů, by měly mít základní informace o potravinových alergiích. Zaměstnanci by měli být proškoleni v komunikaci, označování jídel a znalosti skrytých alergenů. Důležité je také znát způsoby, jakými může dojít ke kontaminaci jídla alergenem, aniž by ho sám pokrm obsahoval. Jedná se například o krájení na jednom prkénku nebo používání stejných lžic k míchání. Pokud firma není schopna vyhovět potřebám strávníka, možným řešením je domluva na přípravě nebo ohřátí přineseného jídla.

Lidé s potravinovou alergií jsou stejní hosté jako kdokoliv jiný, a proto je v nejlepším zájmu všech, aby firmy dodávající pohoštění dokázaly vyhovět i jejich potřebám. K tomu je však třeba spolupráce a aktivní komunikace bez předsudků na obou stranách.

(marz)

Zdroje:
www.aaaai.org
http://uia.fnplzen.cz

website.web.ps.text.newsletter_free_subscribe